fredag 10 september 2010

Home is where the heart is.

Igår kom jag 'hem' igen. Till Gerrards Cross alltså.

Det är konstigt, men igår när jag såg husknuten på Pinewood Close 26 kändes det nästan som att... Komma hem. Jag antar att det är som de säger, att "Hemma är där hjärtat är". Just nu så är mitt andra hem just Pinewood Close 26 i GX. Jag är nog ganska bra på att 'bygga bo', och att bara få ha sina få saker i ett eget rum är betryggande.

Konferensen i Muswell Hills var kul. Om man ska se till de olika passens innehåll så var vår svenska förberedelsekurs i Sigtuna mycket bättre. Men det var skönt att träffa ett par av de andra svenska volontärerna, och framförallt knyta lite nya kontakter med de andra volontärerna Det är fascinerande att man kan finna så många likheter med folk i från så många olika platser. Men så går vi ju allesammans igenom liknande situationer som kan vara svåra att greppa för utomstående.

Det var intressant, kul och intensivt men det är skönt att vara tillbaka och veta att jag snart ska börja jobba på riktigt och inte bara presenteras för massor folk. Jag ser fram emot att få skapa rutiner, försöka hinna med tvätten och planera mina måltider. Det ska bli roligt att lära sig att klara sig själv, även om jag saknar mammas mat lite redan. Vi har iallafall inte chips till lunch, vilket de flesta tycks ha.


Jag, Lena och Carolina (från Sverige allihop) åkte till Camden Market igår för att leta Converse till Carolina. Det gick bra och hon hittade ett par kalasfina mörkoranga. När jag och Lena begav oss till Apple Store på Regent Street hade vi lite mindre shopping-lycka dock. Är ju som bekant lite intresserad av en iPhone. Men klockan tolv på dagen var de slutsålda. Ytterst märkligt eftersom det är deras huvudfilial. Hm. Jag fick lite svar på mina frågor iallafall. Alltid något.

Vädret är stabilt, vilket innebär minst två regnskurar om dagen och en mulen himmel där imellan. Engelsmännen kör fortfarande på fel sida (på kursen uppmanade de oss att tänka enligt följande dock; "Det är inte fel, bara annorlunda!") och igår firade jag en vecka här med att köpa kött. Skulle ju göra köttfärssås så det kändes rätt nödvändigt.

Det här med fria telefonsamtal till hemnummer i Europa kan ju också vara en av de bästa idéerna någonsin. Jag pratade med Oliwia i femtiofem minuter igår. Under vår tretton år långa vänskap har det aldrig hänt. Vi pratar inte i telefon. Men det var fint att höras vid lite och uppdatera varandra. Facebook kan faktiskt inte mäta sig med att ha ett samtal.


Pratade lite med mina morföräldrar också. Jag är så imponerad över hur bra morfar är på alla datagrejer, trots att han är lite av en gröngöling när det kommer till Skype och bloggar. Du är cool morfar!

Nu ska jag äta lite soppa och möblera om. Internetmottagningen är som bäst om jag sitter i sängen och det är inte helt optimalt. Sedan borde jag baka bröd. Men 'Vampire Diaries' släpptes idag... Vi får se vad det blir. Stay tuned guys! Ciao.


1 kommentar:

  1. Hemma är där hjärtat är, visst är det så. Goa Beccis du är så trygg så du kan nog bygga bo lite varsomhelst. Och du, faktiskt lär du oss ett och annat med dina reseberättelser. En bok får det bli. Pax att välja bild till framsidan!! Kramis från Solweig och Göran.

    SvaraRadera