söndag 19 september 2010

Cemeteries of London.

Jag hade inte tänkt att politik och starka känslor skulle få vara här.

Men det påverkar min nya vardag här i England också, detta sorgliga valresultat. Jag missade de två första timmarna av valvakan (SVTs såklart) på grund av jobb, men har suttit klistrad vid datorn sedan jag kom hem. Försökte förklara för Boram hur tragiskt läget är där hemma just nu och hon tittade lite oförstående på mig när jag liknade det med en naturkatastrof. Jag försökte förklara för henne att vi nu har SD i riksdagen och hur illa det är.

Det är ju verkligen fruktansvärt. Ytterligare fyra år med en borgerlig regering kommer att skada ännu fler utsatta människor. Men framförallt så kommer SD att få mer medialt och politiskt utrymme. Jag förstår inte. Jag skäms. Jag är ledsen, men glad över att jag slipper se eländet på ett tag.

Björklund lyckades klanka ner på Sveriges ungdomar och kallar dem okunniga. Smart, tack. När blev ideologier något barnsligt och naivt? Alliansen påpekade i alla partiledar-tal att de gått vinnande ur valet och att de lyckats föra Sverige vidare ur en finanskris. Må så vara, men på vilkas bekostnad? Allas. Vi kommer nu att leva i ett land där främlingsfientliga människor kommer att få föra orättvisa diskussioner i Sveriges högst stående politiska organ. Återigen: Jag förstår inte.

Hur kan man rösta på ett parti som inte ser människor för vad de är; Människor? Som kan göra fel och vara sjuka, men som också kan bidra med så mycket bara de får en chans? Hur kan man låta sin plånbok avgöra hur man röstar? Borde inte ideal och solidaritet gå först? Borde man inte vilja leva i ett demokratiskt land där man kan lita på varandra? Tydligen inte. Det är visst trevligare att betala lite mindre skatt eller slippa ta ansvar för medmänniskor med annorlunda bakgrund än sig själv.

Liksom Mona Sahlin säger, så gjorde mitt parti, som fortfarande är Sveriges största, (ja, mitt parti, jag röstade rött och demokratiskt!) inget vidare val. Men all credd till Lars Ohly och de andra från den rödgröna alliansen. Det är fint att de belyser vikten av detta valresultat, att de inte vill beblanda sig med xenofobi.

Jag är så arg. Så besviken. Jag hoppades att vi skulle slippa mer arrogant och opersonligt styre i Sverige. Men icke. Mer misär till folket helt enkelt! Bajs-politik. Skit-SD. Nu går jag och lägger mig och förtränger denna sorgens dag. Någon av 'Cemetries of London' (Londons kyrkogårdar) är väl platsen för mig just nu...

1 kommentar:

  1. Jag röstade inte med plånboken. (Min är tunnare än en skiva ost!)

    SvaraRadera