söndag 12 september 2010

Feels like the first time.

Då har jag klarat min första riktiga arbetsdag.

Igår, lördag, blev jag introducerad i hur man förbereder PromiseLand, som är en form av söndagsskola i kyrkans center/församlingshem. I PromiseLand går barn mellan 0-11, i olika grupper. De minsta får vara i Créche (Krubban), de som är mellan två och fem år går i PromiseLand S och de som är från sex till elva år går i PromiseLand M. Jag är med i M-gruppen, och har tillsammans med en kille som heter Elliot en grupp på sju pojkar i tioårsåldern.

Det är ungefär 200-250 barn i de olika grupperna varje söndag, så det är en stor apparat att hålla igång. Därför tar det ganska lång tid att förbereda allting också; Tre timmar varje lördag ägnas åt att förbereda och plocka fram allting till PromiseLand. Igår plockade vi alltså fram spel, ordnade scenen och skrev ut namnlappar till alla ledare. Och lite till. Församlingshemmet kan slänga sig i väggen kan jag säga. Eftersom jag bor i ett väldigt rikt område och kyrkan är så pass stor och aktiv, så är tillgångarna till material otroligt mycket större.

Det är otroligt intressant att se hur välplanerat och uppfinningsrikt arbetat med barnen är här. Familjerna som hjälper till och de anställda försöker verkligen skapa en kreativ och lärorik miljö, och från vad jag kunde se idag verkade det som att de flesta barnen hade roligt. Man börjar med fri lek i det stora mötesrummet i centret, under tiden som föräldrarna kommer och registrerar sina barn. Ungefär kvart i elva börjar de föräldrar som har ansvaret den söndagen 'undervisningen' (de följer ett schema under året). Efteråt är det smågrupps-tid och det är då jag och Elliot leder ett kort samtal om undervisningen med vår grupp (Blue 4).

På söndagar har jag, Boram (min rumskompis som också är församlingsassistent inom barnavdelningen) och Andy (en annan assistent med inriktning på media och IT) 'lock up duty' efter kvällsgudstjänsten. Så det gjorde vi idag; Städade och låste centret. Efteråt mötte vi ett par andra 'unga vuxna' på en av stadens pubar. Väldigt trevligt faktiskt, även om jag är rätt trött just nu.

Jag och Boram blev bjudna på lunch idag också, hos vår chef Edda. Inga chips till lunch där inte! Köttgryta (kalasbra, eftersom kött är så dyrt) och så söta scones till efterrätt. efteråt var vi så mätta och trötta att vi sov en stund på eftermiddagen innan vi gick till centret för Nexus (som kvällsgudstjänsten kallas).

I veckan ska jag få nycklar, lösen till datasystem och skaffa ett bankkonto med Jeanette. Min första riktiga arbetsvecka alltså. Jag måste säga att jag ser fram emot det otroligt mycket! Uppdatering kommer att ske inom kort. Vi hörs hörrni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar