lördag 2 oktober 2010

Sverige, det bästa på vår jord.

(Bilderna är stulna från Lenas blogg, förlåt; http://livingreading.wordpress.com/ )
Jovars, känner mig rätt så svensk varje dag faktiskt. Titellåten för dagen framförs av Maroolio. Skitbra.

Idag har jag varit här en månad. Det är konstigt, det känns som om jag nyss kom samtidigt som det känns som om jag har varit här ett halvår. Dagarna är så långa, men går så snabbt. Jag blir lite knäppare än vanligt när jag försöker fundera på det där, så för det mesta undviker jag att tänka på det. Jag tänker på roliga saker som komma skall istället. Som Johannas besök i november, eller på IKEA-besöket idag.

Jag och Lena (svensk volontär, se bild nedan) har bestämt sedan nån vecka tillbaka att vi skulle åka till IKEA för att insupa lite svensk atmosfär och känsla. Dagen började med tågbanereparationer vilket innebar buss till Hillingdon, sedan tåg till Baker Street, därefter Tube-tåg till Paddigton. Resan som i vanliga fall tar 40 minuter tog nästan två timmar...

Hursom helst så kom vi fram till det fina blågula varuhuset till slut, och började i restaurangen. Köttbullar och lingonsås. Behöver jag säga något annat? I vanliga fall är jag rätt anti artificiella köttbullar (dina är bäst mamma!). Men jag trodde jag skulle trilla av stolen så gott var det! En mazarin och kopp kaffe på det sen. Det var en mycket nöjd Beccis som lämnade restaurangen.

Väl inne på varuhuset kände jag mig ascool som var svensk och kunde uttala alla namn korrekt. En och annan gång viskade jag för mig själv saker som 'Malm', 'Smila Blomma' och 'Glimma'. Lena och jag tog god tid på oss med vår lilla vagn och njöt till fullo. De flesta vet ju att jag älskar IKEA och är i de flesta lägen upplagd för en heldag i affären. Jag brukar ju glorifiera företaget rätt ordentligt i vanliga fall; Försök föreställa er hur bra det kändes för mig att vara där idag!

Vi hittade vispar, plastburkar (nej det är inte Tupperware, men det funkar att frysa matlådor i), svenskt godis, sill, gravad lax, kaviar (nåja, Kalles randiga), ljus, lingonsylt, reflexer och databräda. En himlans massa bra saker till ett bra pris. Sverige levererade än en gång!

Efter ett par timmar i Wembley drog vi oss till Camden för att hitta ett par billiga gympadojjor till mig. Hittade ett par Asics för 34 pund, så det var rätt också. Sedan belönade vi oss själva med en öl på 'Worlds End' eftersom vi burit våra tunga kassar över halva London. Det var fint att få reflektera och ventilera lite idag, så tack Lena för en kalasbra dag!

Väl hemma (efter en två timmars lång resa) åt jag en fantastiskt god broccolipaj. Undrar vem som kan ha gjort den? Inte Boram iallafall, hon lagar inte mat förutom till fina tillställningar. Som den vi hade igår, med hennes sydkoreanska vän Seoyeon och min svenska volontärvän Helena. De bor båda i St Albans och hälsade på oss. Helena fick smaka lite knäckebröd och kaviar av mig och vi hade en fin eftermiddag tillsammans.

Kvällen avslutades med ett telefonsamtal till Sverige, och Oliwia. Det känns bra att veta att du knäcker de andra fjantarna på Esprit och mår (nåja, relativt) bra. Du är bra. Imorgon har jag sovmorgon, inget PromiseLand utan familjegudstjänst på Memorial Centre med Jeanette. Spännande! Godnatt hörrni.

Bild 1; En nöjd Beccis käkar köttbullar. Eliane, I wanna hear you say it!
Bild 2; En nöjd Lena hittade riktigt knäckbröd.

2 kommentarer:

  1. Ååååh! LEKSANDSKNÄCKE!!!! Gief LEKSANDSKNÄCKE!!!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar reklam för svensk köttbulle. Vilket otroligt mysigt leende söta Beccis har på bilden, tala om total lycka, haffad i stunden! Knäckebrödsnjutaren verkar vara i samma tillstånd. I dag gick jag en runda runt Tycklinge. Vättern låg spegelblank i viken och en blek höstsol över alltihop, träden börjar få höstfärger. Också lycka!! Kramis från grannar i nr 3.

    SvaraRadera