söndag 5 juni 2011

Just stay here tonight.

Hur fint är inte 25 graders värme och sol?

Och hur fint är det inte med 25 graders värme och sol i Oxford, i sällskap med en Carolina Koronen? Jag ska ta det från början. I torsdags kom Carolina (ni vet min volontärvän från söder) hit. Vi knåpade ihop ett par fiskknyten på kvällen och åt glass i kvällssolen. Vi gick och lade oss ganska tidigt, då vi tog åttabussen till High Wycombe på fredagen.

Från Wycombe lyckades vi hitta en bussbiljett till Oxford för ynka 4.40 pund och började dagen med en vandring runt Christ Church. Där spelades ju alla matsalsscener i till Harry Potter-filmerna in (taket var dock inte magiskt i verkligenheten, stor besvikelse). Katedralen och dess lokaler är ju dessutom mitt engelska stifts huvudkvarter så det var fint att få se det. Vi bestämde oss för att försöka få ett bord på The Eagle and Child, ni vet där the Inklings hängde (C.S Lewis och J.R.R Tolkien igick ju bland andra i the Inklings), och käka lunch. Till vår belåtenhet var den nästintill tomt så vi kunde äta i lugn och ro.

Efter lite planlöst vandrande kring de olika collegen så bestämde vi oss för att prova punting. Man står i en låg båt och tar sig fram genom att skjuta sig fram med en jättelång pinne man spättar ner på sjöbotten. Ganska knepigt, men himla najs när man väl fått knycken på det och inte höll på att åka in i något var femte sekund. En timma senare kände vi oss redo för hemfärd och tre timmar (och dyra tågbiljetter) senare köpte i med oss lite indiskt hem och käkade kvällsmat ute.

På lördagen tog vi lie sovmorgon och åkte inte in till London förens efter tio. Carolina tog med på Camden Market, som jag lyckats undvika tidigare (man åker inte jättegärna in till London på helgerna för sånt). Två sjalar senare tog vi tuben till Notting Hill och käkade sushilunch. Fick konstiga slevar att äta miso-soppan med och kände oss duktiga som åt sushi för under tio pund. Vi gick Portobello Road fram och tillbaka och tog en avslutande kaffe på Queen Elizabeth Hall Gardens.

Jag tyckte inte att dagen i London var komplett, så mötte Andreas (en annan volontärkompis) på Piccadilly och åkte ut till Greenwich och käkade kvällsmat på kullen där the Royal Observatory ligger. Okej att ni tjejer (Emma, Eliane och Oliwia) satt på en uteservering hela fredagskvällen och att du Olly, käkade nattpaj hos Kristoffer igår. Det är fint och jag är avundsjuk. Men om i tittar längst ner så ser ni utsikten jag och Andreas hade. Motalagatan är fint, men Greenwich är nog sjutton bättre (oroa er inte, Rännevallsgatan är ändå bäst).

Dagen har bjudit på ett konstigt schema, men rörelserna till låtarna på familjegudstjänsten satt iallafall, så slapp göra bort mig för två hundra personer. Alltid skönt. Om en timma ska jag tillbaka till jobbet och sedan väntar läxor när jag kommer hem. Tur att jag är ledig imorrn, så jag hinner tvätta pålakanen inför helgens besök och ringa folk. Det lär ta hela dagen, ni anar inte hur mycket tid det går åt till att ringa människor.

På torsdag kommer du Olly! Wihi! Kan knappt bärga mig. Alla andra; Fortsätt simma!














1 kommentar:

  1. Mjo , men vi var ju inte där för utsiktens skull kära vän :P
    Varamons utsikt och hamnparkens utsikt på kvällen knäcker din utsikt ;)

    SvaraRadera