fredag 22 april 2011

Million pieces.

Jaha. Sedan sist har min familj hunnit vara här och vänt.

Det är konstigt att tiden går så fort, men ändå så långsamt. Det känns som att det är nån vecka sedan vi sågs, fastän det var igår. Började jobba nästan direkt efter att de åkt och hade en tidig morgon idag, så jag antar att det är därför. Det händer så mycket här hela tiden, man hinner knappt med.


Vi har hunnit med mycket. Jag mötte dem i snygga, vinröda långkallingar på torsdagskvällen och hela fredagen ägnades åt turistande i Gerrards Cross. Jag tog med dem på en rundtur på centret, vi besökte det berömda Tesco (mataffären) och gick på eftermiddagsfika hos min handledare Edda och hennes man. På lördagen satte vi oss i hyrbilen och åkte ner till Bath. Jag visste som vanligt vart vi skulle gå medan de andra irrade runt som höns och vi åkte förbi' (det betyder alltså att man reser ytterligare två timmar) Stonehenge på hemvägen.


I söndags så jobbade jag, så familjen begav sig in till London. Systrarna trängdes på Madame Tussauds medan mamma och pappa fikade tydligen. De hann med London Eye också, vilket de tycktes gilla. Jag var mest trött. På måndagen åkte vi till Eton och Windsor. Drottningen tycktes inte vara hemma, så pappa och jag drack kaffe på Costa istället. Vi såg Sollans (vår underbara granne!) favoritaffär och på hemvägen 'åkte vi förbi' IKEA, så att jag kunde bunkra upp med kaviar och andra nödvändigheter.


Tisdagen var nog Johannas höjdpunkt. En dag ägnad åt shopping. I och för sig så varken hann eller orkade vi med mycket mer än en lång vänd inne på Primark, lite häng i Hyde Park och Converse-shoppande i Camden. Vi åkte buss åt fel håll, så det blev en ganska lång resa hem. På onsdagen åktevi också in till London, med sikte på Greenwich. Vi fick åka tjusig DLR (speciella tåg egentligen...), äta goda räkchips, gå på båtmuseum och glassa i solen. Dagen avslutades med två råa hamburgare och en bränd, samt en natt på hotell för min familj.


Detta för att min värdfamilj anlände i onsdags. Igår morse (alltså torsdag morgon) kramades ja och familjen hejdå, och en timma senare gick jag till jobbet. Jobbade till sex, gick hem och åt och gick sedan tillbaka strax innan åtta. Det blev rätt sent, då vi förberedde inför idag (Långfredagen). Vi har nämligen en speciell gudstjänst för barnen medan parenteserna är uppe i kyrkan. Jag fick äran att leda morgonens lilla information om vad skulle skulle göras (lite nervöst var det allt!). Det var fint och efteråt åkte jag med Edda och Christoph till familjen Brown för lite grillning i solen (eller den 25-gradiga skuggan...).


Är ett trött ägg nu dock. Det är skönt att vara själv lite. Så själv man nu kan vara när man delar kök med fyra andra. Familjen är väldigt trevlig och så, men det går inte komma ifrån att det är lättare när de inte är här. Jag vill inte störa dem eller vara i vägen, så jag är mest på mitt rum. Eller jobbar.



Imorgon har vi repetition på morgonen med Stagecrew, inför söndagens påskgudstjänst. Efter det ska jag ligga ute på en filt i the Common (ett stort grönområde 50 meter från mitt hus) och läsa hela eftermiddagen. Det är så varmt så man vill inte göra mycket annat. Har sill, gravad lax, ägg och färskpotatis också så ett litet påskbord ska jag nog kunna knåpa ihop. Är lite spänd inför söndagens påsklunch hos Jeanette. Jag har ju aldrig ätit traditionell amerikansk påskmat innan, så det ska bli kul. Köpte ett påskägg idag också, så helgen är räddad!


Det har varit en bra vecka alltså. Mycket aktiviteter, mycket nytt. Det var lite konstigt att slå ihop mina världar, men det var jätteroligt att få visa familjen allt. Tack för att ni kom, ni är bäst!


'Tjuriga och trötta systrar på ett pendeltåg', heter bilden.

2 kommentarer: