tisdag 11 mars 2014

Streetlight.

I onsdag hade jag kommit halvvägs här, 61 dagar sedan jag åkte och 61 dagar kvar.

Om en månad så är alla kurser avslutade och slutspurten mot tentorna börjar. Mycket märkligt. Vägen dit känns lång, men konstigt nog så har jag ju redan hunnit boka av ett par inlämningstider och två midterms redan.  Detta är crunch time week deluxe dock, efter torsdag har jag bara två uppgifter kvar.

Har jag berättat vad jag läser engetligen? Tror inte det. Har själv precis greppat det också, haha! För att jag ska komma upp i vad som är likvärdigt med 30 högskolepoäng så måste jag alltså läsa fem kurser här. Helst hade kag gjort mer psykologi, men eftersom jag och Soffan redan gjort vår C-uppsats så har jag tagit allt på grundnivå. Läste Statskunskap A hemma, så fortsatte lite på det spåret här.

I "Problems into to knowing tje world" studeras utveckling (development) ut ett människorättsperspektiv. Vad är mänskliga rättigheter? Hur går utvecklingen framåt i världen i relation till dess befolkning? Min föreläsare utgår från imperialismen och mycket fokus har lagts på slaveri. Denna kurs är nog den svåraste, den är mest abstrakt. Föreläsningarna är också rätt luddiga...

"Introduction to development" är nog den mest teoretiska kursen som kag tar. Utveckling förklaras genom massa olika teorier och begrepp. Det här är min favoritkurs, trots att det alltid är kämpigt att gå till föreläsningarna kl 18-21 på kvällarna, efter både morgon- och eftermiddagarsföreläsningar innan. Kursen bygger på diskussioner oxh det är alltid väldigt lärorikt när alla kommer kommer igång och snackar. Världens bästa föreläsare också!

"Introduction to Global Development" är en kurs som tar upp världens utveckling ur ett ekonomiskt och socialt perspektiv. Vi jämför I- och U-länder, pratar fattigdom och fokus ligger på att få kunskap om de underliggande strukturer som gör att världens länder inte har samma förutsättningar. Denna kurs ges av en finska som är rätt känd inom disciplinen. Hon har också bott i Lund och envisas med att försöka prata svenska med mig. Hon svarar också på mail på svenska. Hon är duktig, absolut, men mest tycker jag att det förvirrar när jag ställer frågor, haha!

Engelskakursen som jag tar var obligatorisk för att jag skulle få åka, från ÖRU:s håll. Den heter "The storyteller's art: The City" och handlar om hur noveller och böcker är utvecklade för att fånga läsaren. Temat är städer, så alla böcker vi läser har på ett eller annat vis med staden som en viktig komponent. Också en intressant kurs, i teorin. Gruppen som tar den är väldigt tyst och vår föreläsare, som också är 'dean' (dekan), försöker alltid skämta men får aldrig någon respons. Det brukar ofta bli tyst på lektionerna när han ställer frågor och alla vrider sig i stolarna... Märklig kurs. Jag och Marie brukar sitta och skriva meddelanden till varandra när det blir för tråkigt, tur att hon är där med mig. 

Jag läser ju också en historiakurs, "In search of Canada: Postwar to present" handlar om Kanadas utveckling efter andra världskriget. Eller egentligen sedan 1900-talets början. Den här kursen har visat sig himla smart att ta, eftersom jag får lära mig lite om landet "gratis". Det är svårt att undvika att lära sig saker om man har tentor i ett ämne och att faktiskt kunna lite om Kanada är trevligt. Även i denna kurs har jag en finsk professor. Denne pratar inte svenska men belyser den kanadensiska historien på ett intressant vis. 

Om vecka och en dag är jag klar med alla jädra uppsatser och har bara en bokrecension och jämförande text i engelskan kvar att skriva. Som ni vet så måste man tydligen plugga här, så jag ska fortsätta med det! Hej hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar