måndag 3 mars 2014

Karma chameleon.

Förra veckan var jag ledig och hann kom in i en skön lunk.

I måndagsmorse så fick den tyvärr ett absurt slut när klockan ringde halv åtta och jag var tvungen att masa mig upp till föreläsningen. Trots att jag bara hade de två helgerna mellan veckodagarna vi var lediga hemma, så hann jag bli van vid att ha sovmorgon, slöjobba på lite skolgrejer och kolla på film. Under själva lovveckan var det däremot inte speciellt lugnt, jag var ju bortrest.

På tisdagsmorgonen, kvart i sex, pulsade jag genom de 20 cm nysnö till matsalen och de andra. Bussen skulle rulla sex prick, men kom lite sent. "Mer tid för frisk luft!" sa vår deppiga chaperon (barnvakt med andra ord). Vi blängde friskt på henne då allihop eftersom det var sjutton minus ut och fortfarande snöade. En stund efter sex kom vi iallafall iväg och åkte mot Toronto där vi plockade upp vår guide för veckan. Lite mer bussåkande följde och vi åt lunch i Ottawa. Vi fick ett par timmars fritid och jag och Rashad utforskade midtown, medan Olivia mötte upp med hennes kusin. 

Efter lite spring runt stan åkte vi vidare mot Montreal och blev avsläppta på hotellet. Vi var alla rätt så trötta så efter en stunds vila på rummen så gick jag, Olivia, Judy och Jill till första bästa restaurang för att käka middag. Jag fick testa min franska på riktigt och blev mäkta imponerad över mig själv för att jag faktiskt lyckades beställa allt på franska. 

På onsdagsmorgonen åkte vi till ner till centrala Montreal och fick gå runt själva. Vi strosade mest runt den största shoppinggatan som inte var långt ifrån där bussen stod. Vi testade poutine till lunch, vilket är en av få rätter som tros komma härifrån. Det är pommes frites med skysås (gravy) och smält ost. Jag tyckte det var sådär, men man ska väl testa antar jag. Under eftermiddagen åkte vi mest buss igen och kom så småningom till Quebec City. Vi blev återigen avsläppta på hotellet och åkte in till stan för att käka middag.

Under torsdagen hade jag, Olivia och Rashad hoppats på skidåkning utanför Quebec City. Men det var himla dyrt och de andra har inte åkt så mycket att det kändes värt för dem. Helt förståeligt, men jag måste erkänna att jag var rätt besviken när vi kom fram till det. Torsdagen blev riktigt bra ändå! Först blev vi guidade i Quebec City, fick vandra runt själva och jag tror att vi lyckades gå in i varenda souvenir-shop. Inte mitt val direkt kanske, eftersom jag hatar sånt men de andra ville leta grejer och jag hade en stor cappucino i handen så det gick bra. 

På eftermiddagen blev vi forslade till ishotellet, strax utanför Quebec City. Det är tydligen det andra i världen och har hämtat inspiration från det enda andra exemplaret som finns. Gissa var? Vi gick runt och tittade i de olika temarummen, tog massa bilder och rätt vad det var så skriker Rashad "ABBA SUCKS!" och kastar en snöboll i huvudet på mig. Givetvis svarade jag med samma mynt och snöbollskriget var ett faktum. Efter nån timma där åkte vi tillbaka till hotellet, för att ytterligare en timma senare få skjuts ner till stan för middag. Alla åt på samma ställe, drack sangria och hade trevligt. Vi avslutade kvällen med dans och drinkar på en klubb i stan och var hemma runt tre. 

Fredagen spenderades till största delen i bussen eftersom det var vår sista dag och vägen tillbaka till London var lång. Vi hann med ett par timmars stopp i Montreal igen, så vi käkade lunch där. Det var en jättebra resa och de tog med oss till så många ställen, som jag nog inte hunnit med om jag åkt själv. Dock är det alltid något av en prövning att åka med så många andra. Det var alltid någon som var sen, någon som skrek högt så fort det skulle visas film. Jag hade tur och fick två säten för mig själv och kunde läsa ut två böcker. Montreal och Quebec City är de två finaste platserna jag har varit här på. Montreal är nog den roligaste staden att leva i, men Quebec är väldigt fint och det påminner lite om Europa eftersom de ha byggnader som är över 100 år gamla.

Sedan dess har jag mest pluggat och varit förkyld. Har haft en redig en, med feber och lugnhosta som börjar släppa nu som tur är. I fredags fick vi låna en kompis kompis bil för att åka till "Sveriges andra ambassad"; IKEA. Jag, Siobhan, Maya och Aiko åkte strax efter nio och spenderade dagen med att sjunga i bilen, käka köttbullar och de andra försökte uttala namnen på IKEA. Det var soligt, jag fick köra bil och köpa kaviar. En mycket bra och välbehövlig dag.

På tisdag har jag minn första midterm (prov mitt i terminen) och sedan är det en himla massa inlämningar. Det här med att behöva plugga kontinuerligt har fortfarande inte riktigt gått in tror jag, jag blir fortfarande chockad när jag ser att jag har en ny grej två dagar efter att jag lämnat in något. Jag hinner väl komma in i det lagom tills jag slutar, haha!

Här kommer lite bilder från resan och IKEA! 
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar